Rabu, 5 Oktober 2011

BAHAGIANYA BILA DIA SAHABATKU (Bahagian 1)


Dipetik daripada sebuah kisah benar yang diceritakan oleh seorang hamba ALLAH pada saya:

Jun 2010
Aku terpandang dirinya. Mahu kutegur namun tiada keberanian. Seingatku, sering juga aku berselisih dengannya. Terlintas di hati untuk mengenalinya lebih dekat. Tapi bila kulihat dia seakan serius orangnya, berat pula jadinya. Lantas kupendamkan saja.

Oktober 2010
Sebuah majlis ilmu kuhadiri. Dia jadi pengisinya. Terasa separuh hajatku tercapai, bila dapat kulihat dia bermesra dengan teman-teman. Rupa-rupanya dia tidak seserius yang kusangka. Di luar, dia berdiam diri lantaran malu. Bila sesama kaumnya, dia jauh berbeza. Sangat ceria bergaul walaupun kehadiranku di majlis itu masih belum disedarinya. Membuak-buak hasrat agar suatu hari nanti, mampu kujadikan dia sahabatku.

November 2010
Aku ditakdirkan untuk sekelas dan satu kumpulan dengannya dalam usrah. Mulanya kubiarkan saja gara-gara merasakan diri yang terlalu kecil. Dia miliki teman-teman yang petah bertutur sepertinya juga, sedangkan aku amat terpencil dengan diriku yang biasanya sekadar mendengar ilmu berbanding menyampaikan.

Disember 2010
Aku dan dia sama-sama menyertai sebuah kem. Kulihat dia bagaikan mula rapat denganku. Bahagianya kurasakan. Apapun, tidak kupamer rasa itu sebaliknya sedikit-sebanyak menolak bila dia menawarkan diri untuk menemaniku dari bersendirian ke bilik air. Tidak mampu kutafsir hatinya saat dia berlalu, sama ada dia terkilan atau apa. Hanya kudiamkan diri sesudah itu. Terasa serba-salah.
Malamnya, aku sedikit terkejut bila dia tiba-tiba mengambil tempat di sebelahku. Katanya tempat lain semua penuh. Aku diam saja. Biarlah jika dia mahukan keselesaan. Terus cuba kulelapkan mata walaupun payah.
Tiba-tiba terdengar dia bersuara. Mengajakku berbual-bual. Mulanya aku berat. Entah bagaimana, dia seakan mampu membaca hatiku. Aku sememangnya sedang dilanda musibah tika itu. Dia bertanya sedikit demi sedikit. Semakin cuba kuelak dari meluahkan, semakin soalannya mendesak ke arah itu.
Aku mengalah akhirnya. Bagaimanapun, masih dengan niat agar tidak kukhabarkan sebarang masalah padanya. Dan entah bagaimana, aku tewas juga. Tanpa kusedari, aku sendiri yang meluahkan masalahku. Dia mendengar, tenang. Sempat pula dia berjenaka. Sedikit-sebanyak aku jadi tenang sesudah itu. Tidak lama kemudian, dia terlena. Kurasa seolah mimpi pula. Tidak percaya bahawa aku telah berbual panjang dengannya. Akhirnya aku tersenyum sendiri.

Januari 2011
Baru kutahu bahawa dia bercita-cita tinggi, namun dalam masa yang sama dia juga berdepan masalah yang amat meresahkannya. Tidak kutahu cara terbaik untuk memujuknya, lantas hanya mendengar bila dia meluahkan masalahnya. Cuma kunasihatkan dia agar bersabar dan bertawakal. Aku tahu, dia sangat penyabar.

Mac 2011
Sekali lagi aku ditimpa dugaan yang amat berat hingga terasa tidak mampu berdiri sendiri. Mahu kuluah pada teman, bimbang jadi beban. Lantas hanya kudiamkan diri. Tanpa kusangka, masalah yang kutanggung memudaratkan kesihatan. Aku terlantar.
Saat itu, bertimpa-timpa dugaan buatku. Masalah kewangan, keluarga, teman. Banyak. Dan hampir menitis air mataku bila dia sentiasa sudi menziarahi. Aku tahu dia juga sedang berdepan masalah kewangan, namun dengan mudahnya dia berkongsi makanan denganku. Sentiasa ringan bibirnya menasihati.
Kemudian, tanpa sengaja aku memberitahunya tentang gigiku yang sakit tanpa sebab. Dia diam. Aku ikut diam. Tidak mampu kuteka fikirannya. dan aku terus terdiam bila dia membuka lembaran Al-quran dan menyuakannya padaku. Katanya:
“Nah, ni doa sakit gigi. Amalkanlah. Insya-ALLAH, eloklah nanti.”
Ada jenakanya di situ tapi aku benar-benar terasa syahdu dengan hikmah sikapnya. Menitis akhirnya air mataku sebaik saja dia berlalu.

Bersambung...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogger news

Blogroll

src="http://www.greetvalley.com/graphics/glitter_text1.swf?mes=Sungguh%2C%20telah%20ada%20pada%20%28diri%29%0DRasulullah%20itu%20suri%20teladan%20yang%0Dbaik%20bagimu%20%28iaitu%29%20bagi%20orang%0Dyang%20mengharap%20%28rahmat%29%20ALLAH%0Ddan%20%28kedatangan%29%20hari%20kiamat%0Ddan%20yang%20banyak%20mengingati%20ALLAH%2E%0D%28Surah%20Al%2DAhzab%2C%2033%3A%2021%29&gr=7&fs=25"