Ahad, 23 Oktober 2011

DENYUT NADI CINTA (Bahagian 2)



Bila dah siap pakai baju, ayah panggil kami. Kemudian, badan kami akan disapu minyak. Dia sendiri yang meletakkan minyak tersebut. Kemudian menyoal, ‘lain kali buat lagi tak?’
Kami menggeleng pantas.
‘Kalau buat lagi, lagi teruk dari ni ayah pukul.’
Disebabkan takut, kami serik.
Waktu tu, keluarga kami antara yang dikenali penduduk kampung sebab ayah sangat tegas terhadap kami. Caranya sama sepertimana arwah neneknya yang juga moyang saya mendidiknya dahulu. Disebabkan itu, tak ada yang berani buli kami di sekolah. Lagipun memang tak ramai yang mahu berkawan dengan saya sebab diorang semua tahu latar belakang keluarga saya. Jadi saya berkawan cuma di sekolah. Di rumah, adik-adik ada. Di kampung itu juga kami seringkali jadi sebutan sebab saya dan adik-adik sentiasa naik pentas untuk setiap majlis anugerah cemerlang. Tapi ayah akan marah kami bila kami kata ada orang puji kami.

Kata ayah, ‘jangan perasan pandai. Belajar pun tak setara mana lagi.’
Bab-bab solat lebih lagi ayah bertegas. Pernah saya diarahkan mengulang Solat Isyak sebab solat saya laju. Memang geram waktu tu, tapi akur saja. Selesai solat, tenang kembali.
Hampir naik ke tingkatan satu. Waktu tolong mak memasak, tiba-tiba mak tarik perhatian saya.
‘Kakak jaga diri baik-baik, ya? Jangan ikut kawan. Sekolah menengah ni tak sama dengan sekolah rendah. Orang sekarang suka buat benda tak elok, kadang-kadang kawan pun susah nak percaya.’
Apa yang membuatkan saya sebak, bila lihat air mata emak mengalir. Emak yang kukenal selama ini bukanlah jenis yang mudah mengalirkan air jernih itu. Bererti dia benar-benar risau akan anak sulungnya ini.
Ayah juga sudah berhenti dari berkerja di kilang cermin. Kini berkerja sebagai buruh pula. Gajinya mahal sedikit daripada kerja kilang. Kami agak lapang dan senang tapi saya lihat mak dan ayah tetap berjimat. Ayah beli motor baru dan jual motor lama sebab motor tu dah agak teruk.
Waktu tu, saya sedar emak dan ayah mula berubah cara mendidik kami. Kelihatan sedikit lembut berbanding sebelumnya. Saya sampai rasa tak perlukan kawan. Semua masalah di sekolah saya ceritakan pada emak. Kami juga sudah mula berani berbual-bual dengan ayah. Dulu tak berani minta wang, sekarang sudah berani. Kadang-kadang kami sudah boleh bergurau dan melawak dengannya.
Biasanya waktu malam adalah waktu kami mengulangkaji pelajaran. Jam lapan, selepas belajar Al-quran. Tiada ruang khas, tapi ayah telah membuatkan sebuah meja Jepun yang agak besar, sesuai untuk kami empat beradik mengulangkaji di ruang tamu. Kami dilarang tidur selagi jam belum menunjukkan pukul 11 malam. Ayah sendiri yang akan memantau kami mengulangkaji.
Jika musim cuti, kami diberi kelonggaran untuk duduk berkumpul satu keluarga. Ayah akan mengulas dan berbincang dengan kami apa juga perkara. Kami diberi ruang untuk bersuara dan ada waktu, kami pula yang saling menasihati. Emak dan ayah juga agak terbuka jika kami menasihati mereka secara baik.
Tapi disiplin tetap diutamakan. Ayah sangat tegas dengan masa. Kalau saya kata kelas habis pukul tiga, maka jam tiga dia akan tunggu di luar sekolah untuk ambil saya. Kalau saya kata nak keluar ke pekan pukul 2.30, maka tepat jam tu mesti dah bertolak. Kalau tak, sama ada dia akan bising ataupun batalkan saja. Dia takkan temankan malah melarang keluar. Maka saya perlu sentiasa berhati-hati. Tak boleh bersiap terlalu lama, sebab nanti ayah akan syak saya ada hal lain selain tujuan yang saya beritahu untuk ke bandar.
Masuk waktu solat, mak dan ayah akan bising kalau kami berlengah-lengah. Akhirnya disebabkan telah terbiasa, kami ambil keputusan untuk sentiasa bersedia dengan waktu solat.
Menghampiri PMR, saya ditanya tentang sasaran. Saya jawab tiada. Mak sarkastik. Ayah perlekehkan saya. Lebih-lebih lagi bila pernah saya ajukan hasrat untuk belajar ke luar negara.
‘Jangan nak beranganlah kalau malas belajar. PMR pun belum lepas.’
Saya sedih mendengarnya. Rasa tak disokong tapi dalam masa yang sama rasa bersemangat untuk tunaikan cita-cita tu. Apapun, saya pendamkan saja. Bukan apa, bimbang tak tercapai. Sepanjang tahun ini, keputusan peperiksaan saya biasa-biasa saja. Sudahlah begitu, seringkali pula tak mampu ke sekolah sebab ayah tak ada duit untuk isi minyak motor. Nak naik bas, lagilah tak ada duit tambang. Menabung juga sudah semakin jarang sebab sekarang ni saya cuma makan di rumah. Pagi bersarapan, balik pada petangnya baru makan lagi. Saya sendiri yang merasakan tidak perlu kepada wang belanja tersebut. Lagi pula, makanan di rumah lebih menyelerakan.
Akhirnya saya belajar sendiri di rumah berbekalkan buku-buku yang saya pinjam di perpustakaan di sekolah dan juga perpustakaan desa yang sangat dekat dengan rumah. Bila berpeluang ke sekolah, saya gunakan waktu rehat untuk bertemu cikgu dan bertanya soalan. Di kelas, saya tidak berani sebab ramai kawan yang jauh lebih handal.
Bila cikgu beri kerja kursus yang perlu disiapkan, saya mula susah hati. Banyak wang yang diperlukan. Fotostat, internet, pelbagai lagi. Mana saya ada wang untuk semua tu.
Entah bagaimana, rakan sekelas di sebelah saya bertanya akhirnya bila saya kerapkali tidak ke sekolah. Saya terdiam. Tidak tahu menjawab apa. Bimbang jika dia bersimpati dan menghulurkan bantuan. Bila melihat dia seakan bersungguh menanti jawapan, saya menjawab juga akhirnya.
‘Saya ada hal kat rumah.’
‘Hal apa?’
Terdiam. Tidak tahu cara berhelah apalagi menipu.
‘Awak ada masalah lain ke?’
Saya terdiam sebelum mengangguk akhirnya.
‘Ayah saya tak ada duit nak isi minyak motor.’
Dia terdiam. Saya lihat ada yang berubah pada wajahnya.
‘Ni nak print dari internet, ada duit tak?’
Terdiam. Teragak-agak saya menggeleng. Dia diam juga. Kemudian dia berpaling. Tidak lama kemudian, dia menghulurkan sebuah fail. Saya pandang wajahnya. Dia tenang saja.
‘Saya dah siapkan kerja kursus tu. Ada baki sikit, ambillah.’
Waktu tu, ALLAH saja yang tahu betapa lapang hati dan bersyukurnya saya.
Kemudian, keputusan PMR keluar. Bahagia sangat bila tengok mak dengan senyumannya ucap ‘alhamdulillah...’
Ayah pula. Mulanya ayah terlupa bahawa keputusan PMR sudah keluar. Petang itu barulah dia bertanya.
Saya diam bersama sengihan. Angah yang menjawab pertanyaan ayah. Saya lihat ayah selamba saja. Tapi daripada raut wajahnya yang bertukar lembut itu, saya tahu ayah senang hati. Bahagia sangat rasanya.
Sejak tu, keluarga kami semakin diberi perhatian. Saudara-mara yang sebelum ni tak ambil tahu langsung, terus bertandang ke rumah. Saya mula mampu melihat betapa inilah kehidupan. Mak ayah senyap saja. Barangkali mereka telah lama mengagak kemungkinan sebegini.
Masuk tingkatan empat, saya semakin ramai teman. Apa tidaknya, mereka juga terkejut bila saya dinobatkan sebagai pelajar cemerlang sedangkan sebelumnya saya biasa-biasa saja. Dalam diam, saya akui bahawa sumbangan teman saya tadilah antaran punca berjayanya saya. Kini dia sudahpun bertukar ke sekolah lain kerana dia juga cemerlang. Saya tidak mampu walaupun menerima tawaran untuk ke sana. Disebabkan keputusan yang cemerlang itu juga, saya ditawarkan biasiswa. Tidak lagi saya terpaksa ponteng sekolah.
Saya semakin dikenali warga sekolah. Ramai meminta nasihat dan tunjuk ajar. Ada yang kagum kerana saya masih mampu cemerlang walaupun jarang ke sekolah. Dalam kebanyakan organisasi dan aktiviti, saya dilantik sebagai ketua. Teman-teman pula menjadikan saya sebagai tempat rujukan lantaran sekolah itu hanyalah sekolah harian biasa dan saya pula mereka anggap mahir dalam beragama. Ada masalah, jumpa saya. Saya mula sibuk. Seringkali terpaksa meninggalkan kelas. Dalam diam, saya mula terasa penat dengan pelbagai ragam ini.
Lebih bimbang bila keputusan ujian pertama saya agak teruk. Saya rahsiakan perkara tersebut dari pengetahuan emak dan ayah. Bila saya suarakan kebimbangan pada teman, mereka berseloroh.
‘Awak biasa-biasa waktu sekarang. Nanti SPM awak gempak. Jangan risaulah!’
Saya terdiam. Jauh di lubuk hati, saya terasa jauh dari kehidupan lama saya. Dulu saya bebas untuk melakukan apa saja. Kini, untuk melakukan apa-apa, saya perlukan keizinan dari guru penasihat kerana tanggungjawab yang sedang saya pikul. Teman-teman pula semakin banyak mengubah pendirian saya. Saya rasa seakan terhakis segala diri lama saya. Namun tidak tahu bagaimana mahu kembali kepada asal.
Emak dan ayah mula berubah juga. Mereka mula mengkritik segala apa yang saya lakukan. Segalanya serba tidak kena. Berkawan salah. Habis aktiviti di sekolah lambat pun salah. Sedangkan teman-teman lain mudah saja jika mahu ke mana-mana. Saya tidak, masih bergantung pada keizinan orang tua. Teman pernah menasihati,
‘Mak ayah awak bagus. Saya respect tapi awak dah besar sekarang. Kalau diorang nak jaga, buatlah awak ni sebagai orang yang dah besar. Bukan budak-budak.’
Bagai dilempang rasanya. Malu dan geram sangat bila ditegur begitu. Mereka seolah tidak menghormati orang tua saya. Saya cuba jauhkan diri dari mereka, tapi mereka seakan tidak faham malah semakin mendekati saya. Mereka belanja saya. Ajar cara bermewah. Saya kekok tapi mereka paksa secara halus. Ada juga yang mengikut cara saya dengan alasan mahu jadi orang yang berilmu agama.
Saya sedar, semakin lama diri saya semakin berlainan dari asalnya. Keputusan peperiksaan semakin merosot. Guru-guru mula jauh dari saya. Ada juga yang terus salah faham terhadap saya. Betapa saya terseksa dan tersepit dengan semua ini. Sangat terkongkong.
Tingkatan lima, saya cuba berubah. Hadkan pergaulan, hadkan aktiviti dengan niat mahu memberi tumpuan pada pelajaran. Emak dan ayah juga kelihatan semakin bertegas terhadap kami adik beradik. Saya cuba faham niat mereka dan lebihkan masa dengan mereka. Tapi bila guru minta bantuan saya untuk jadi pengurus dalam sebuah program, saya mula ragu-ragu. Katanya, tahun lepas saya berjaya mengendalikan program dengan baik, maka diharapkan tahun ini saya boleh lagi menyumbang. Serba-salah rasanya. Mahu menolak, itu perminataan guru tapi saya sendiri sedang cuba memberi tumpuan pada pelajaran yang banyak tertinggal.
Setelah berbincang dengan emak dan ayah, saya terima juga akhirnya tugas itu. Berat pada mulanya, namun lama-kelamaan terasa seronok pula. Tamat menguruskan program itu, saya ditawarkan lagi untuk menguruskan program berikutnya. Kali ini dengan bantuan seorang pelajar lelaki dari sekolah lain.
Bila saya minta izin, emak dan ayah mula berat mengizinkan memandangkan peperiksaan yang hampir tiba. Puas saya pujuk, barulah mereka mengalah.
Sangka saya, cukup di situ saja saya mengabaikan pelajaran. Rupanya tidak. Selepas dari itu, saya terus diuji. Pelajar lelaki itu tiba-tiba menyatakan hasrat menjadikan saya sebagai teman istimewanya...


Bersambung... 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogger news

Blogroll

src="http://www.greetvalley.com/graphics/glitter_text1.swf?mes=Sungguh%2C%20telah%20ada%20pada%20%28diri%29%0DRasulullah%20itu%20suri%20teladan%20yang%0Dbaik%20bagimu%20%28iaitu%29%20bagi%20orang%0Dyang%20mengharap%20%28rahmat%29%20ALLAH%0Ddan%20%28kedatangan%29%20hari%20kiamat%0Ddan%20yang%20banyak%20mengingati%20ALLAH%2E%0D%28Surah%20Al%2DAhzab%2C%2033%3A%2021%29&gr=7&fs=25"