Rabu, 5 Oktober 2011

BAHAGIANYA BILA DIA SAHABATKU (Bahagian Akhir)


April 2011

Melihatnya bersungguh-sungguh menelaah, kuganggu juga dirinya. Minta dia membantu menerangkan sesuatu yang tidak kufahami.
Dia sedikit tegas saat itu. Nasihatnya,
“Jangan tidur walaupun dah mengantuk.”
Jawapanku, “Insya-ALLAH. Tapi bila awak tengok saya dah mengantuk, tolong tampar pipi saya.”
Dia terdiam. Bagaikan tidak percaya namun hanya meneruskan pengajarannya.
Aku mendengar satu demi satu. Khusyuk. Terang pandanganku. Tidak lama kemudian, kulihat tulisan di hadapanku seakan menari-nari. Ah, segera kulawan rasa mengantuk. Penerangannya terus kuikuti. Mengangguk-angguk tanda faham. Entah mengapa, tulisan pada buku di hadapanku jadi semakin besar dan kabur. Pelik.
Pang!!
“Aduh!” Kupegang pipi yang sedikit pijar. Geram.
“Awak yang suruh buat macam tu.” Selamba.
Aku diam. Mulanya aku geram juga, namun mengenangkan niatnya, pulih juga hatiku.

September 2011
Masing-masing membawa haluan sendiri. Sedikit sunyi hidupku. Kukuatkan semangat.
‘Tanpa teman, aku masih mampu.’

Oktober 2011
Sudah jatuh ditimpa tangga. Masalah yang kutanggung seakan kian memuncak. Hatiku lemah, jatuh mendadak. Pada ALLAH kuadukan, moga ketenangan jadi milikku. Sungguh, tiada apa yang mampu kulakukan untuk menyelesaikan masalah ini. Lantas aku perlu kesabaran dan ketenangan saat ini, kerana itu yang mampu menguatkanku berdepan keperitan ini.
Barangkali ilham dari-Nya. Aku akhirnya mengambil keputusan untuk meluahkan pada seorang teman. Dia mendengar.
“Eh, awak. Nak pergi mana tu? Jomlah jalan sekali dengan saya.” Laju dia memotong kata-kataku sebelum berlalu. Terdiam aku.
‘Luahkan pada ALLAH yang sentiasa sudi mendengar,’ bisik hati.
Kuhambur lagi aduan pada-Nya. “Ampuni dan pujuklah hatiku, ALLAH...”
Kemudian aku terbaca mengenai sesuatu yang membuatkanku tertarik untuk meminta nasihat dari seseorang.
Jawapan yang kuterima di hadapan umum:
“Minta pada ALLAH supaya dikuatkan iman. Jangan mengeluh.”
Kuterima jawapan itu. Barangkali memang itu jawapan dari ALLAH buatku.
Agak lama aku mendiamkan diri. Masuk sebuah pesanan ringkas ke dalam telefon bimbit.
Berderau darahku. Dia. Lama tidak kudengar berita tentangnya. Terbit rindu tiba-tiba. Segera kubaca:
‘Jangan engkau tanya aku tentang jalan hidupku. Di jalan ini terdapat banyak rahsia kehidupan. Ia adalah karunia sekaligus ujian. Ia adalah dunia cita-cita. Aku telah menjual hidup ini kepada ALLAH, kemudian aku berlalu bersama para pemburu petunjuk..- Syair nasyid Al-ikhwan Al-muslimun. Saat mereka alami ujian penjara. Nasyid ini menyemangati mereka kembali .’
Aku terdiam.
Mesej kedua masuk.
“Jangan bersedih wahai utusan ALLAH, kerana tidaklah kesusahan kecuali akan sirna, tidaklah kesempitan kecuali setelahnya ada jalan keluar dan ALLAH memiliki keinginan dari apa yang Dia perbuat...- Ini kata-kata pujukan Khadijah kepada Rasulullah .”
“Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya ALLAH bersama-sama kita...”
Dan aku terdiam terus. Aku yakin, pasti dia terbaca kata-kataku yang meminta nasihat tempoh hari.
Nafas dalam kulepaskan perlahan. ALLAH...
Engkau selalu mengutuskan padaku penyelesaian di saat aku meminta. Engkau sentiasa mengerti sama ada aku menyedarinya atau tidak. Engkau sentiasa menemaniku, tidak kira apapun jua keadaanku. Maka saat ini aku meminta pada-Mu agar aku tidak akan meninggalkan-Mu walau apapun jua yang berlaku selepas ini. Aku mahu terus berkongsi perasaanku dengan-Mu...
Betapa aku berbahagia dengan kurniaan-Mu - sahabat yang ikhlas. Alhamdulillah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogger news

Blogroll

src="http://www.greetvalley.com/graphics/glitter_text1.swf?mes=Sungguh%2C%20telah%20ada%20pada%20%28diri%29%0DRasulullah%20itu%20suri%20teladan%20yang%0Dbaik%20bagimu%20%28iaitu%29%20bagi%20orang%0Dyang%20mengharap%20%28rahmat%29%20ALLAH%0Ddan%20%28kedatangan%29%20hari%20kiamat%0Ddan%20yang%20banyak%20mengingati%20ALLAH%2E%0D%28Surah%20Al%2DAhzab%2C%2033%3A%2021%29&gr=7&fs=25"