Sabtu, 22 Oktober 2011

DENYUT NADI CINTA (Bahagian 1)



Saya terharu bila mendengar seorang sahabat bercerita berkenaan kehidupan silamnya sebelum dia berjaya seperti sekarang.
“Saya bersyukur sebab ALLAH letakkan saya dalam latar belakang keluarga yang miskin. Dulu saya tak pernah faham kenapa macam ni kehidupan. Alhamdulillah, sekarang ALLAH dah beri jawapannya...
Kiranya akal fikiran saya mula mampu saya hidupkan dalam dunia ni sejak usia saya tiga tahun dan alhamdulillah masih saya ingati hingga sekarang disebabkan peritnya kehidupan waktu tu. Biasanya kita lebih mudah ingat kepedihan berbanding kesenangan sebab kesedihan, bila berjaya dilalui akan terasa bahagia dan tenang.
Dulu waktu berumur tujuh tahun, saya ingat lagi bagaimana tiap-tiap hujung bulan mak dan ayah berbual sebelum tidur. Sewa rumah, bil-bil, barang dapur, makanan... semua perlu difikirkan. Tapi gaji belum masuk. Nak pinjam orang, segan. Takut tak terbayar. Sudahnya mak terpaksa minta izin saya untuk guna duit tabung yang saya simpan. Saya yang tak tahu apa-apa waktu tu, hanya izinkan. Mak kata nak beli makanan. Jadi saya izinkan saja sebab kalau tak dapat makan nanti susah. Lapar.
Waktu tu emak tak bekerja sebab adik bongsu masih terlalu kecil. Tiada pengasuh. Ayah sendiri tidak suka kami diasuh orang selain emak dan dirinya sendiri. Ayah pula baru berkerja sebagai guard. Jadi memang akan sempit sedikit kewangan.
Boleh dikatakan kerap juga emak dan ayah terpaksa pinjam duit saya dan adik-adik. Tapi yang saya aneh, setiap kali pinjam, mak atau ayah tak pernah bayar balik. Di sekolah, cikgu didik bila pinjam mesti pulangkan semula. Saya nak tanya macam tu pada mak tapi takut. Nak tanya ayah lagi takut sebab ayah garang. Sudahnya saya diamkan.
Suatu hari, mak nak pinjam lagi duit, kali ni saya beranikan diri untuk bertanya.
“Mak kata nak pinjam, tapi kenapa tabung kakak tetap kosong? Mak belum bayar lagi ke?”
Mak terdiam. Kemudian menjawab. “Sekarang ni mak belum ada duit. Nanti bila mak dah ada duit, insya-ALLAH mak bayarlah. Kakak tak nak lapar, kan?”
Saya terdiam sebelum mengangguk. Tidak lama selepas itu, mak hulurkan duit pada saya. Katanya, mahu bayar hutang. Saya terima saja dan simpan dalam tabung. Harapan saya, duit di dalam tabung itu mahu disimpan di bank. Teman-teman di sekolah semua ada buku bank. Saya saja yang tiada.
Tapi saya tetap tak mampu sebab mak terus minta izin untuk pinjam duit. Saya berat tapi terpaksa relakan saja. Adik lelaki yang dua tahun muda dari saya nasihatkan, ‘alah, mak pinjam pun bukan mak yang guna. Mak nak beli makanan untuk kita. Tu kira bukan pinjamlah...’
Saya terkesan mendengarnya. Sejak itu, saya pujuk hati supaya sentiasa ringan membantu emak jika dia dilihat kesempitan. Tapi bila saya mahu hulur wang, katanya,
‘Tak apalah. Mak ada duit ni. Kakak simpanlah, buat duit belanja atau beli buku. Tapi jangan beli benda yang bukan-bukan. Nanti ayah tak nak bagi duit belanja dah.’
Mendengarnya, saya jadi terugut. Lantas disebabkan itu, saya berhati-hati. Mahu membeli barang, saya akan berfikir dua tiga kali. Menimbang-nimbang sama ada mak ayah akan marah dengan apa yang saya beli. Bukan apa. Selalunya plastik gula-gula atau aiskrim akan saya simpan dalam beg sekolah. Tak berani buang merata-rata sebab pernah kena rotan dengan ayah sebab buang sampah di halaman rumah. Sejak tu saya serik. Buang sampah dalam beg, bila jumpa tong sampah baru buang ke situ. Tapi biasanya saya terlupa untuk buang sampah-sampah tu.
Ayah dan mak pula akan cek beg kami adik-beradik. Boleh kata setiap dua minggu. Paling kurang pun sebulan sekali. Jadi bila terjumpa saja plastik aiskrim atau apa saja makanan ringan, akan kecutlah perut kami. Kemudian akan merahlah telapak tangan gara-gara dirotan. Kami menangis, serik dan berjanji tak ulang lagi.
Buku-buku sekolah pula memang akan sentiasa disemak. Kerja sekolah, komen-komen cikgu memang sentiasa diteliti. Jika ada saja yang tak kena, alamatnya akan dipersoalkanlah. Ayah sangat tegas. Sangat mementingkan kesempurnaan. Pernah saya membawa lebih pensel ke sekolah. Bila diketahui ayah, perit telinga saya dipulas. Katanya, ‘guna satu-satu. Jangan membazir!’
Begitu juga dalam soal makan minum. Payah sekali mak atau ayah mahu bawa kami makan di luar. Mak saja yang masak di rumah. Untuk makan kuih juga sesekali saja. Saya tahu, mak tak ada duit untuk beli barangan membuat kuih. Jadi bila sesekali mak buat kuih, memang akan terasa mewah sangat. Kami takkan tinggalkan sisa walau sedikit pun. Apalagi bila sesekali mak atau ayah belikan ais krim, kuih-muih, burger. Memang kami akan sangat berterima kasih. Walaupun kuih, burger dan aiskrim tersebut terpaksa dikerat dua untuk berkongsi, kami tak kisah. Asalkan dapat merasa, itu sudah memadai.
Tapi ayah kami sangat tajam pemikirannya. Ada saja akalnya untuk mendidik kami. Selalunya setiap kali kami diberikan barang makan atau apapun juga yang membuatkan kami seronok, ayah akan diam saja. Hanya perhati kami makan hingga ke sudah. Begitu juga dengan emak. Bila dah habis makan, mak atau ayah akan bertanya,
‘Dah habis?’
Kami angguk laju. Seronok. Ayah akan menyampuk, ‘tak ajak langsung mak dengan ayah makan, ya.’ Sinis.
Tika itu, kami akan terdiam dan tunduk. Terasa bersalah. Sering juga berlaku begitu, hingga membuatkan kami hafal akan sikap emak dan ayah. Sejak itu, bila ada saja makanan yang diberikan jiran sebelah atau apapun juga, kami akan berusaha supaya tidak membelakangkan emak dan ayah. Kami ajak mereka sertai kami.
 Anehnya, bila kami pelawa mereka, tidak pula mereka mahu sertai. Jawapan yang biasa kami terima, ‘makanlah.’ Itu jawapan ayah. Mak pula, ‘tak apa. Makanlah dulu. Kalau nak nanti mak ambil.’ Tapi bila kami asingkan sedikit dan simpan untuk emak, tak pula emak makan sebaliknya beri pada adik bongsu. Saya terasa sangat aneh waktu tu.
Bila mak atau ayah belikan buku cerita, lagi kami seronok. Waktu tu ayah dah bertukar kerja lain. Tapi saya tak ingat kerja apa. Yang saya ingat, memang ayah akan tiada di rumah hampir setiap malam. Kalau tak silap guard juga tapi di tempat lain.  Jadi sebelum tidur, mak akan bercerita pada kami. Di rumah tak ada tv, jadi itulah hiburan setiap malam. Kadang-kadang kisah dongeng. Kadang-kadang sirah. Biasanya mak akan beritahu kenapa setiap perkara tersebut berlaku disertai dengan hikmah dan pengajarannya. Kemudian dia kaitkan dengan kehidupan kami.
‘Kita orang susah. Tak ada siapa suka kita. Jadi kakak dengan Angah kena belajar sungguh-sungguh. Nanti dah besar boleh hidup senang.’
‘Nak makan sedap-sedap pun boleh?’
‘Insya-ALLAH, boleh. Tapi kena belajar betul-betullah. Jangan melawan cakap mak ayah. Nanti ALLAH marah, kena bakar dalam neraka. Macam orang yang mak ceritakan tadi.’
Saya kira perkara itu amat menakutkan. Jadi saya berazam untuk berusaha ke arah kebaikan dan mahu menyenangkan hati mak dan ayah. Saya mahu berjaya dan hidup senang.
Pernah keputusan peperiksaan saya merosot. Dari antara lima yang terbaik, jatuh ke nombor 12. Teruk saya dimarahi. Tidak ketinggalan dirotan. Sejak itu saya tak berani lagi menghalai-balaikan pelajaran. Mak dan ayah akan sentiasa perhatikan kami bila saja kami bermain di halaman rumah. Tak pernah sekali pun kami dibenarkan bermain jauh dari rumah. Paling jauh pun hanyalah rumah jiran. Malah kawan-kawan kami hanyalah di kalangan kami adik-beradik. Mujur adik-beradik saya ramai. Meriahlah juga.
Bila adik bongsu berusia hampir setahun, emak mula berkerja di sebuah kilang elektronik. Ayah pula yang jaga kami di rumah sebab terpaksa diberhentikan. Ayah tak berapa sihat, jadi pihak atasan tak sanggup tanggung risiko. Agak lama juga ayah menjaga kami. Ayahlah yang memasak, membasuh, sidai dan lipat kain, kemas rumah. Semua ayah. Sampaikan orang kampung pandang serong pada kami. Saya pernah lihat emak termenung jauh di tingkap sebab kecewa bila orang tuduh suaminya makan duit isteri. Ayah kata pada saya, emak menangis di dalam hati. Saya tak faham, ayah kata saya akan faham juga bila dah besar nanti.
Walaupun lama di rumah, tapi saya tak rapat sangat dengan ayah sebab takut. Kemudian bila dah naik darjah lima, ayah bekerja semula. Kali ni di pasar harian. Awal-awal pagi ayah keluar. Begitu juga dengan mak. Kami tinggal dengan nenek. Selalunya bila pulang saja dari pasar, ayah akan bawakan ayam yang diberikan taukenya. Kami memang seronok sangat sebab sebelum ni sangat susah untuk makan ayam. Waktu tu boleh dikatakan sedikit senang keluarga kami.
Tapi tak lama. Ada sesuatu yang saya tak tahu. Rupanya emak dan ayah hanya pura-pura kelihatan senang sedangkan hati menderita. Ayah dengan mak tak mahu tunjukkan sebab waktu tu saya dah mula faham erti susah senang.
Daripada adik saya, katanya ada antara saudara ayah menghinanya di pasar kerana memperhambakan nenek untuk menjaga kami adik-beradik. Di depan khalayak pula. Tentu saja ayah malu. Itulah pertama kali dalam hidup, saya lihat ayah menangis bila saja ayah pulang dari pasar hari tu. Emak cuba tenangkan ayah dan ajak berpindah dari kawasan itu. Ayah setuju tapi kami tak mampu sebab kewangan sangat terhad.
Akhirnya kami tetap juga tinggal di situ. Cuma emak berhenti kerja untuk menjaga kami. Masyarakat semakin menyisihkan kami. Hanya jiran tetangga saja yang sangat memahami dan berbaik dengan kami. Itu juga sudah kami rasa bersyukur.
Saya lihat, emak selalu menangis dalam solatnya. Ayah selalu termenung. Emak sering nasihatkan ayah, jangan fikirkan sangat masalah tu semua. Takut menjejaskan kesihatan. Ayah mengadu sesuatu pada emak yang tak mampu saya dengar atau fahami. Amat perlahan suara ayah. Saya tahu, ayah sangat terluka dengan saudara-saudaranya.
Berhenti dari berkerja di pasar, ayah berkebun di tanah moyang yang diberikan padanya. Bercucuk tanam di situ, kesannya soal makan kami agak mudah. Emak berkerja juga. Kali ni di restoran sebagai tukang masak. Adik bongsu yang sudah berusia tiga tahun, jiran kami yang jaga. Alhamdulillah, dalam kesempitan masih ada kesenangan.
Ayah semakin jarang di rumah. Bila saya hampir-hampir UPSR, ayah berkerja di kilang. Balik kerja, ayah akan ke kebun pada waktu petangnya untuk uruskan tanamannya. Bila pulang saja, biasanya akan penuh raga besarnya dengan sayur-sayur dan buah. Itulah yang kami suka sebab dapat makan buah. Kalau buah tu ada busuk sikit, kami akan buang bahagian yang busuk itu dan makan bahagian yang elok. Kemudian belah dua untuk berkongsi. Walaupun tak cukup, tapi tak apa asalkan lidah dapat rasa nikmatnya buah itu.
Walaupun tak rapat dengan ayah, tapi kami tahu ayah sangat baik. Pernah kami dirotan teruk sebab main api sampai hitam tangan-tangan ni gara-gara asap. Waktu tu Bulan Ramadhan. Patah penyangkut baju yang ayah guna. Memang sangat sakit. Memang kami menangis teresak-esak. Ayah kurung kami di luar rumah. Bergelap. Tapi satu perkara yang saya perasan, ayah mengintai kami di luar. Waktu tu saya tak faham. Tapi sekarang dah faham. Rupanya ayah mahu lihat keadaan kami. Barangkali risau. Kemudian bila hampir dua jam dikurung, kami akan dipanggil masuk dan diarahkan mandi. Pedih juga bila air terkena tempat dirotan. Tapi terpaksa tahan. Tak mahu menangis sebab takut ayah dengar.
Bila dah siap pakai baju, ayah panggil kami... 


Bersambung... 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogger news

Blogroll

src="http://www.greetvalley.com/graphics/glitter_text1.swf?mes=Sungguh%2C%20telah%20ada%20pada%20%28diri%29%0DRasulullah%20itu%20suri%20teladan%20yang%0Dbaik%20bagimu%20%28iaitu%29%20bagi%20orang%0Dyang%20mengharap%20%28rahmat%29%20ALLAH%0Ddan%20%28kedatangan%29%20hari%20kiamat%0Ddan%20yang%20banyak%20mengingati%20ALLAH%2E%0D%28Surah%20Al%2DAhzab%2C%2033%3A%2021%29&gr=7&fs=25"